Mondkapjes voor de horeca
Het dragen van mondkapjes op de werkvloer is niet verplicht maar kan wel bijdragen aan meer veiligheid voor klanten / gasten. Er zijn daarom diverse horecazaken die gebruik maken van mondmaskers. Bijvoorbeeld voor koks in de keuken of bedieningsmedewerkers en barpersoneel. Op deze pagina zullen we verder ingaan op deze kansen voor restaurants. Tip: lees ook meer info over andere contactberoepen zoals beschermingsmiddelen voor schoonheidsspecialisten.
Voordelen mondmaskers in de horeca
Klantcontact is natuurlijk een van de onderdelen waar restaurants en hotels zich op focussen. Het liefst direct contact zonder al te veel afstand. Het moet gezellig en sfeervol zijn. De bediening komt langs aan de tafel, gasten zitten aan de bar en het personeel loopt ook binnen de muren veel langs elkaar heen. Er kan dan worden gekozen om (wellicht in beperkte vorm) toch mondkapjes te dragen in de horeca. Met name voor het personeel dat veel in contact is met klanten. De 1,5 meter regels gelden niet voor deze groep mensen tijdens het uitoefenen van hun werkzaamheden met klanten. Wanneer een bediende dan toch extra beschermingsproducten draagt kan dit een extra geruststelling voor de gasten betekenen. Er kan gewerkt worden met bijvoorbeeld stoffen kapjes met daarop het logo van de horecazaak.
Welke mondkapjes zijn geschikt in je zaak?
Aangezien het in deze situatie gaat om een extra (niet noodzakelijke) voorzorgsmaatregel is een niet-medisch mondkapje goed genoeg. Er kan dan gekozen worden door een herbruikbaar product zoals een stoffen mondkapje die je kunt uitwassen. Deze zijn zelf te maken of te kopen in de huisstijl kleuren van het restaurant, cafe of hotel. Daarnaast kan je kiezen voor een wegwerpproduct. Dat is soms handig wanneer de mondkapjes niet veel zullen worden gebruikt. De prijzen variëren wel tussen deze twee opties.
Welke andere beschermingsproducten kan ik gebruiken?
Het is niet aan te raden om met een volledig gelaatsmaskers of gezichtsscherm te werken omdat dit een nog grotere afstand creëert tussen personeel en klant. Wel kan de bediening bijvoorbeeld ook zelf vaker hun handen desinfecteren met handgel of kiezen voor wegwerphandschoenen. Veel restaurants laten hun koks als werken met handschoenen en ook voor bezorg-medewerkers is dat al geen vreemd beschermingsmiddel meer. Zowel voor het personeel zelf, als voor de klant, een goede ontwikkeling voor de veiligheid.
Wanneer een bedrijf veel personeelsleden heeft is het niet handig om kleine verpakkingen van 25 of 50 mondkapjes in te kopen. Wanneer men kiest voor wegwerp-mondmaskers zijn er ook verpakkingen van 200 stuks of zelfs 500 stuks te bestellen bij de groothandels. Hierdoor zal de inkoopprijs per stuk ook flink dalen.
Dat is een goede vraag. Stel je voor dat jij zit te eten in een restaurant en de bediening draagt een mondkapje. Zou je dat dan een goede zet vinden van deze horecazaak? Dat zal per individu verschillen. Er zijn groepen mensen die het mogelijk onzin vinden. Een andere groep klanten zal het juist kunnen waarderen. Het gaat erom wat het bedrijf wil uitstralen. Het is een extra bescherming voor gasten en personeel.
Wanneer een horecazaak alleen een terras heeft is de noodzaak wellicht kleiner dan een restaurant dat vooral binnen haar klanten zal ontvangen. Vaak staan de tafels binnen iets dichter op elkaar en is er minder ruimte voor bedienend personeel.